استفاده از موبایل در هنگام رانندگی؛ زنان پشت فرمان پیامک می زنند، مردان حرف .
در هنگام رانندگی صحبت با تلفن همراه از گفتوگو با سرنشینان خودرو خطرناکتر است.
دکتر علیرضا اسماعیلی، عضو مرکز تحقیقات و پیشگیری از سوانح دانشگاه شهید بهشتی و مدیر گروه ترافیک و حمل و نقل دانشگاه علوم انتظامی با بیان این که صحبت با تلفن همراه از گفتوگو با سرنشینان خودرو خطرناکتر است افزود: سرنشینان خودرو صحبتهای خود را بر اساس شرایط رانندگی تنظیم میکنند و به راننده نسبت به خطرات قریب والوقوع هشدار میدهند، اما در گفتوگوهای تلفنی چنین امکانی نیست.
وی تصریح کرد: رانندگان جوان (16 تا 24 ساله) نسبت به رانندگان مسن بیشتر با تلفن همراه صحبت میکنند که این رفتار ناشی از عدم آگاهی نسبت به خطرات چنین کاری است. بسیاری حتی این کار را از سایر فعالیتهایی که میتوان پشت فرمان درگیر آن شد از قبیل خوردن خطرناکتر میدانند
مدیر گروه ترافیک و حمل و نقل دانشگاه علوم انتظامی با اشاره به این که حواس پرتی راننده به عنوان یکی از مهمترین دلایل تصادفات مطرح میشود افزود: تقریبا یک چهارم از علل کل تصادفات صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی و عدم توجه به جلو است که این امر از طریق پژوهشهای بسیاری به اثبات رسیده است.
به گفته وی ارسال پیام کوتاه و خواندن آن راننده را مجبور به قطع تمرکز از جلو و توجه به صفحه موبایل میکند که این امر بسیار خطرناک است.
مدیر گروه ترافیک و حمل و نقل دانشگاه علوم انتظامی با اشاره به این که در برخی از مطالعات تفاوتهایی میان جنسیت راننده هم مورد بررسی قرار گرفته است افزود: بر این اساس مردها بیشتر از زنها از تلفن همراه در حین رانندگی استفاده کرده و خانمها در ارسال پیام کوتاه از آقایان جلوترند!
وی با اشاره به این که کارشناسان تاکید دارند که صحبت کردن با تلفن همراه در هنگام رانندگی بسیار خطرناک است خاطرنشان کرد: این در حالیست که خطر پیام کوتاه زدن در هنگام رانندگی به مراتب از صحبت کردن با تلفن همراه بیشتر است به شکلی که آزمایشها نشان میدهد زمان واکنش رانندگان در هنگام فرستادن پیام کوتاه به 30 درصد و در هنگام مکالمه با تلفن همراه به میزان 9 درصد افزایش پیدا میکند بدین ترتیب رانندگان با تاخیر بیشتری عکسالعمل نشان میدهند.
وی تصریح کرد: بررسیهای انجام شده نشان میدهد عنصر «توهم» یا «خوشبینی» بیش از اندازه در تصمیم فرد در بکارگیری تلفن همراه در حین رانندگی دخیل است؛ یعنی افرادی که مدام چنین کاری میکنند آنهایی هستند که احساس تسلط بر رانندگی خود دارند و فکر میکنند که در هنگام انحراف حواس با مهارت آن را برطرف میکنند. حال آنکه چگونگی آن در افراد مختلف متفاوت است. از سوی دیگر یکی از مهمترین علل افزایش تصادفات بر اثر استفاده از تلفن همراه «القای هیجانات کاذب» به فرد راننده است.
مدیر گروه ترافیک و حمل و نقل دانشگاه علوم انتظامی افزود: پژوهشها نشان می دهند که 70 تا 90 درصد رانندگان اعتقاد دارند از یک راننده معمولی ماهرترند و با ایمنی بیشتر رانندگی میکنند؛ به علاوه به نظر میرسد افراد در میزان تأثیرگذاری تلفن همراه بر پرت شدن حواسشان بیاطلاع بوده، بدین جهت راننده تصور میکند که میتواند حواسپرتی ناشی از استفاده از تلفن همراه را در حین رانندگی جبران کند.
وی به توهمات کنترل اشاره کرد و گفت: عدهای از رانندگان بر این اعتقادند که بر محیط اطراف خود مسلطند. توهمات کنترل شاید دلیل دیگری برای استفاده مداوم افراد از تلفن همراه باشد این توهمات بسیار شایعاند. مردم فکر میکنند هنگامی که راننده وسیله نقلیه هستند احتمال تصادف کردنشان از زمانی که سرنشین هستند کمتر است چرا که احتمالا احساس میکنند نسبت به سایر رانندگان تسلط بیشتری بر رانندگی دارند.
اسماعیلی گفت: حتی افرادی که تشخیص میدهند صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی کار خطرناکی است ممکن است تحت تأثیر کنترل توهمی، باور داشته باشند که میتوانند این حواس پرتی را جبران کنند و به همین خاطر دچار اختلال در رانندگی نشوند.
مدیر گروه ترافیک و حمل و نقل دانشگاه علوم انتظامی گفت: در عین حال صحبت کردن با تلفن همراه در حین رانندگی راهی بهینه برای سپری کردن زمان شخص به نظر میرسد. همچنین ممکن است که استفاده مداوم از تلفن همراه در حین رانندگی، به خاطر منع حاصل از آن باشد.